Wednesday, November 14, 2012

hembus nafas atok dan opah




Petang itu awan bergerak redup. Langit terlihat mendung. Mundar mandir seorang gadis  ke hulu ke hilir  sambil melihat gugus buah beri mengeliling halaman rumahnya ranum tunggu masa untuk dipetik. Sambil merenung alam yang luas terbentang.  Entah mengapa, hari-hari dalam hidup gadis itu seakan terganggu meronta-ronta ingin menyudahkan sesuatu yang dilaziminya. Dijenguk-jenguk rumah sebelah mencari kelibat seseorang namun tetap hampa.

"tak boleh jadi ni, kali ini aku mesti pergi jenguk opah sebelah"

Getus suara hati si gadis tadi mendesak diri ingin tahu.

"opah ni tak sihat ke, kenapa macam dah lama je tak muncul-muncul depan mata aku",


Lagi dia mula mencipta pelbagai spekulasi untuk menyedapkan hati.


"atau mungkin aku yang terperap dalam rumah macam ayam diperap semalaman bersama rencah untuk dijadikan ayam percik esok harinya"

Musykil.

"awat selalu kau berani je, kali ni kecut semacam. Saja biar diri dipermain syaitan eh?"

Berasakan soalan menembak-nembak dirinya dari jarak jauh ataupun dekat.

Akhirnya, dia mangambil keputusan untuk membuat sesuatu. Ya, daripada tunggu macam cempadak busuk. Tak bawa untung  sesen pun. Betapa hatinya melonjak merindukan itu. Betapa kakinya sudah gatal-gatal handak menapak ke situ. Tidak boleh ditahan-tahan lagi. Kali ini dia tidak akan silap dan terus pandang kehadapan. Yeah, betapa meluap-luap aura itu!!!

Bismillah. Si gadis menghela nafas. Memulakan langkah marathon menuju ke rumah opah. Tak jauh, sebelah rumah je tapi rasa lelah semacam. Memandang ke kiri dan kanan, mencari sesuatu. Tiada. Maka dilaungkan salam.

"Waalaikumussalam"

Oh, atok membalasnya. Kelihatan dua merpati sejoli sedang rancak bersembang di dalam rumah. Opah dan atuk.

"Awesome habis!". Gadis yang putih berseri itu tersenyum tanda puas. Jelas ketara giginya yang tersusun bersama besi-besi yang berkilau.

Teruja dan bersemangat sekali .

Alhamdulillah, dipertemukan semula dengan opah dan atuk. Hanya ingin bertanya , hari ini dekat surau ada kuliah apa?

Jiwanya bergelojak kini terubat semula. Jom opah , atok tak boleh. Kita berpimpin tangan ke surau bersama.

Tamat cerita.

;')


........................................................

Cerita di atas epik je. Sekadar membuka minda di pagi yang hening .  Tiada kena mengena dengan pemilik blog paling penting. 

Sebenarnya ada 'sesuatu' mesej  yang ingin disampaikan mengenai ceritera di atas . 

Teringat Ustaz Ebit Lew  penuh bersemangat di corong radio IKIM menceritakan tentang seorang belia muda yang sanggup bersusah payah merempuh hujan demi untuk bersolat jemaah di masjid. Bersungguh-sungguh sedang masyarakat di tepi-tepi memandang aneh dan ganjil padanya. Apa lah yang dikejar sangat budak ni entah. Tetapi, dia tidak menoleh bahkan bertambah kuat untuk beramal. Baginya mungkin itulah benih kebahagiaan dan makna ketenangan hidup sebenar yang dianugerahkan Tuhan kepada hambaNya yang berlaku taat. Endingnya cantik bilamana sang belia tadi berjaya dalam hidupnya. Maka terbuktilah seruaan, hayya ala solah, hayya ala falah.

Sungguh, dunia rindukan pemuda sebegitu.  

Ramai orang kampung mengomel meminta ajk  pengurusan masjid menurunkan surau yang bertangga-tangga semenjak sekian lamanya agar bersolat di bahagian bawah surau . Hal ini kerana , yang memenuhi surau ramainya veteran belaka dan lemah lutut pula semuanya. Maka selepas ini, atok dan opah tidak lagi perlu garu kepala hendak mendaki tercungap- cungap sebelum hendak menunaikan solat atau menadah kitab dan kuliah.  

Tetap aku mengagumi jiwa kental atok dan opah ini walaupun kederat sudah kering berbaki, badan sudah tidak berapa larat dan laju macam zaman muda-mudi dulu. Namun, tetap diusahakan dan menggunakan pelbagai cara memujuk diri untuk istiqamah mendekati masjid mahupun surau.  Hati menjadi sayu kadangkala melihat opah yang wajah kian berkedut, badan membengkok bahkan mata pun semakin rabun tidak pernah mengadu sedikitpun letih bahkan lebih gigih menyucikan diri melakukan pelbagai amal agar bertambah pertautannya pada Allah.  Kamus hidup atok dan opah ni berselirat dengan siang yang hectic mencari rezeki, mengajar anak cucu mengaji , memasak untuk suami, menelaah bahan ilmiah hingga boleh lawan pak menteri.  Sedangkan malamnya mereka tunduk sebagai abid sepenuh jiwa raga mendambakan keredhaan Tuhan. Jarang sekali mendengar atok dan opah culas dalam menggunakan masa , sebaliknya paling cekap membidik masa dek pengalaman yang ada mungkin.  Pasti ada sahaja agenda tanpa boleh duduk diam-diam.  Tidak mengapa, segala perit jerih atuk dan opah pasti Allah lihat dan akan dibayar di akhirat kelak . Insyaallah.


Persoalan yang mungkin bermain di mindaku selama ini. Kalau surau /masjid penuh dengan atok dan opah, mana perginya pula sosok pemuda yang kononnya dicanang bakal memimpin negara. Jika benar, mengapa terlalu sepi sahaja surau dan masjid daripada jemaah muda belia yang sepatutnya dengan tenaga mudanya dia mengimarahkannya.. 

Sayidina Abu Bakar As-Siddiq bukankah kerana iman yang membulat, telah berkorban seluruh hartanya pada perjuangan Islam? Malahan, terkejutnya Rasulullah lantas bertanya semula ," Apa lagi yang engkau tinggal untukmu dan keluarga?" .Maka tenang jawab sahabat itu, " Cukuplah Allah dan RasulNya untukku. Lihat, apa mungkin ini ibrah yang dibawa  sehingga menambah frekuensi amal dan kekuatan opah dan atuk. Wahai anak muda, malu bai malu kita dengan mereka. ke tak? 



Kita lihat, kita dengar terlalu biasa hinggap di telinga kita pemuda bakal menerajui negara bahkan aset untuk  agama. Sekadar konon yang memang ada benarnya. Namun, realiti ku sangka terang sampai ke senja . Rupanya hujan di tengah panas. Anak muda kini rebah dalam mencatur kehidupan , seringkali cuai dalam menyusun masa. Hinggakan akhirnya memberi fitnah semula kepada Islam di atas kelalaian itu. 

Tidak salah, langsung tak salah.
Kalau kita ingin bermain game 


Tidak salah, langsung tak salah.
Kalau kita ingin menonton movie


Tidak salah, langsung tak salah.
Kalau kita ingin berfacebooking


Tidak salah, langsung tak salah.
Kalau kita ingin berkicauan di twitter


Tidak salah, langsung tak salah.
Kalau kita ingin berblog walking

Tetapi sudah cukup sudah salah bila kita terlebih-lebih dalam menggunakan segala media kontemporari. Tidak kisahlah apa pun agenda kita, bila pada mulanya baik akhirnya bila bertukar terlalu asyik boleh memberi padah dan mudharat natijahnya. 

Sebab itu, ambil sesuatu perkara secara bersederhana. Jangan terlebih dos kerana nanti kelak sudahnya merana. Terlalu sedih andai kita hanya punya pemuda yang terlalu mencintai dunia hingga melupai apa yang tersuap dan terhampar di pandangan mereka sementara.

Kata Khalid Al Walid :


Jangan kita sedih tatkala kita kehilangan sesuatu  dalam hidup kita kerana kita tidak pernah punya apa-apa melainkan pinjaman dariNya semata-mata .

Kita tidak mahu hanya mendengar anak muda bumi Malaysia yang hanya tahu berhibur lara tiada berkesudahan.  

Kita tidak mahu melihat anak muda yang rebah dalam dakapan mereka yang bukan lagi halal untuknya dek gilanya terbuai nafsu. 

Kita tidak mahu menghidu anak muda yang nazak dikelilingi dadah sungguh durjana.

Kita tidak mahu membiarkan anak muda musnah dengan sajian yang meracuni peribadi anak muda. Bahkan memusnahkan pemikiran  dan jiwa sensitif belia muda tentang cakna isu semasa agama .

kerana, anak muda diperlukan untuk menjana kekuatan ummah. Anak muda yang tidak betah duduk tika Islam dihimpit jentera jahiliyyah .

Hentikan mogokmu anak muda. Islam tidak pernah memerlukan kita, tetapi kita yang terlalu marhaen memerlukan Islam sebagai telunjuk kita.


"Dialah yang menjadikan kamu dari bahan-bahan bumi dan mengkehendaki kamu memakmurkannya....."
(surah Hud: 61)

Jelas tak jelas, dunia hari ini terlalu merindui anak muda yang al-Quran melekat di jiwa. 'Melekat' itu bukanlah bermakna sekadar cantik dengan melagu dan melenggok ayat Allah untuk membelai cuping telinga. Tidak. 'Melekat' itu membawa makna hati yang tidak keruan tatkala tidak menyelak , membaca dan  mentadabburnya dalam sehari.

Jelas tak jelas, dunia hari ini terlalu merindui anak muda yang bergetar dan terkesan dengan kekejaman tentera rejam terhadap negara-negara Islam tertindas. Sehingga dia tidak tega duduk di dunia sendiri tetapi memilih untuk berdiri menegakkan Islam dan membangunkan agama ini terletak pada tempatnya yang haq . Islam yang memerintah, bukan diperintah. 

Err, overdosed tetiba. Panjang sangat ni.

hijrah bukan sekadar lagu, bukan sekadar siapa tokoh hijrah.

Oleh itu, cucu atok opah telah tiba masanya kita cuit diri sendiri bangun dari lena. 1 Muharam sebagai tahun baru kepada umat Islam sangat cantik untuk kita memuhasabah semula diri  dan mengambil peluang untuk berhijrah ke arah yang lebih baik  menjadi individu yang Allah redha di sisi Islam. Belum lagi lewat untuk kita meluncur ke hadapan.

Opah atok mesti suka. Apa lagi penting 1434H jangan acuh di acuhkan walau barang sebentar. Mari sama-sama memenuhi tanggungjawab kita sebagai 'abid dan khalifah di muka bumi ini.

"Di antara orang-orang yang beriman itu, ada yang bersikap benar, menunaikan apa yang telah dijanjikannya kepada Allah (untuk berjuang membela Islam), maka di antara mereka ada yang telah selesai menjalankan janjinya itu (lalu gugur syahid), dan di antaranya ada yang menunggu giliran .  Dan mereka pula tidak mengubah (apa yang mereka janjikan itu) sedikitpun ".




Melihat suasana tahun baru di Palestin disambut dengan bedilan bom oleh Zionis sangat menyayat hati .  Mereka telah menunaikan janji mereka untuk syahid, moga kita tergolong dalam kalangan hamba yang sedang menunggu giliran. Pray for them. Walaupun terasa terlalu helpless seakan tidak membantu nestapa sahabat muslim di sini sana yang sedang gempita. Tetapi yakinlah doa itu senjata terbaik seorang mukmin. 


#tidak tuju sapa-sapa
tetapi
lebih peringatan diri dan bersama :")








3 comments:

  1. nice article...good reminder for all muslim esp "kami" :)
    syukran k sal...salam hijrah 1434H ...

    ReplyDelete
  2. terima kasih. luv this article. blog jadi contoh gya penulisan yang kritis.

    ReplyDelete
  3. nampaknya ramai yang berminat dengan gambar si kecil tua akk tu. heeeee... :) nice post sal!

    ReplyDelete