Thursday, June 7, 2012

cerita mula semester

bismillah  alhamdulillah, setinggi kesyukuran atas nikmat yang diberi terus menerus bertebaran tanpa henti. hari ini berjaya juga melakar kembali sedikit warna pada blog ku ini. melihat post terakhir, terkelu seketika.  mengenangkan kemanakah aku pergi sehingga terlalu lama membiarkan blog ini bersawang. mudah-mudahan masa yang berlalu diisi dengan segala yang baik dan diinfakkan ke jalan yang selayaknya perlu.  risau nikmat ini didustakan oleh diri serba pendosa ini...nauzubillah.


Firman Allah:  “Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu di dalam kerugian. Kecuali mereka yang beriman, beramal soleh dan berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran.” (Al ‘Asr 103: 1-3)


********************
i put my trust in Allah


kebiasaannya kalau kita berada di fatrah exam, ya lah wajar kita berdebar. tapi kali ini nak masuk semester baru debaran yang dirasai terasa lain macam pulak.  mengenangkan ramai sahabiah mujahidah solehah di sampingku selama ini beransur keluar seusai menghabiskan zaman diploma mereka, barulah terasa cabaran baru bakal kunjung hinggap.  aku dan adik-adik. aku dan amanah dan taklifan baru walaupun sama seperti dahulu. masih terasa kebas kaki memikirkan mampukah aku berhadapan semua itu seakan sendirian.  apepun, aku perlu kuat. Allah tetap bersamamu. tanpa mereka, aku masih tetap perlu melunaskan taklifanku sepenuh daya upaya ku. amanah ini bukan sembarangan amanah.  semuanya bermain dengan hubungan kita dengan Allah, lanjutnya hubungan kita sesama manusia.  realitinya di medan luar, jauh dan terlalu jauh mencabar.  Di mana pun  kita pergi, persinggahan mana pun kita berhenti, pulau mana pun kita tercampak, lorong mana pun kita jejaki, pelusuk mana pun kita sampai, gerak kerja dakwah tetap mesti harum bersemi. sumbangannya tetap wajib ada daripada kita demi melihat ISLAM tertegak di muka bumi. u can do it lah dear:') setiap kali merindui mereka, tuntas aku teringat kalam Allah yang membuatkan hati terasa tetap bersama.  walaupun ku seakan sendiri, namu tetap pasti doa sahabat tidak pernah sunyi jauh sekali meluput.

 "Berangkatlah kamu baik dalam keadaan ringan mahupun berat, dan berjihadlah kamu dengan harta dan jiwamu  di jalan Allah .  Yang demikian itu adalah lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui" (at-taubah  : 41)

******************
membugar tekad

tajdid niat, belajar lillahi taala.. sasaran aku kali ini 4.0 ..hoho.. bukan BERSIH 4.0 ya tetapi mungkin boleh ambil simboliknya ;). aku tetap yakin akademik membina kepercayaan dek kerana kegawatan akademik yang pernah ku lalui terdahulu terlalu membuat aku tidak mahu jatuh di lubang yang serupa buat kali kedua.  itu bukan mukmin yang baik. jika ini antara suatu cara menawan hati sahabat kampus, makanya usaha itu perlu berlipat kali ganda luar biasa. jika siswa siswi biasa punya 24/7 , perancangan kita harus lebih kerana tanggungjawab melebihi masa yang ada. keluar subuh, pulangnya di saat roomote sudah melelapkan mata. paling tak pun, depa tengah sibuk berfesbuk, lagilah parohh seakan dicucuk-cucuk untuk ikut serta jejak langkah mereka.  di saat itu kita teruji. mahu lelap bersama atau bersengkang mata melunaskan amanah yang ada. confirm ada.  itu semua perlukan mujahadah. mahunya dijauhi daripada fitnah.  biarlah kejayaan seindah pelangi  di dunia sebagai transit persinggahan untuk kejayaan dan kebahagian hakiki iaitu ladang akhirat. semoga ini saham utk menjadi profesional produktif muslimah demi ummah! apa kita usaha itulah yang kita dapat .  samalah macam apa yang kitam tanam di dunia, terimalah hasil tuaiannya di akhirat. mudah , tapi nak implementasi amat payah. tetiba terfikir untuk adakan post mortem akademik bersama adik-beradik solehahku di awal sem ni. huhu:') mulalah semester 3 dengan gagah dan membukit harapan lebih baik daripada yang sebelumnya.

kawan-kawan, teman ni masih diploma  walaupun hakikatnya teman-teman seperjuangan yang lainnya menunggu masuk diserap ke degree pula. takpa, di sebalik kesulitan berselirat hikmahnya. tugas kita yakin je. kena jalani pengembaraan yang lama dan unik sikit di bumi seri iskandar ni.hehe, boleh try macam-macam lagi selagi berkesempatan. baru tak bosan dan hambar hidup ni kawan-kawan. doakan saya lepas ke degree pulak.  seboleh mungkin jika itu yang lebih baik, nak mencuba merasa suasana bergerak kerja di kampus lain pulak, tetapi utagho tetap di hati..ku lihat hijau=')




***************
sekejap alim, sekejap zalim


satu lagi tamparan hebat kena ingat, silalah susun kalender hidup anda supaya tidak caca marba jadinya. beramanah dengan akademik score card yang ditetapkan.  jangan hanya tahu lekat bukan main lawa depan mata meja studi, tapi retorik belaka.  buat tak nampak lagi ada. eksen habess baiklah tu konon . tanggapilah inche stress dengan baik. bila cerita bab stress ni , perkara paling sentap habis adalah bab pengurusan masa. antara  yang aku boleh detect lemahnya diri ini bilamana berhadapan dengan masa.  bertangguh kerja hanya buat kita stress akhirnya. memang bapak stress. lepas tu mulalah kelam kelibut tak tahu nak mula daripada mana. salah diri sendiri. suatu yang perlu dihighlitekan untuk bermuhasabah.  sangat syok dan kagum melihat mereka yang mampu menguruskan masa dengan efisien khususnya contoh paling dekat aku boleh ambil ialah sahabat degree ku . bijak meletakkan mana yang awla, tahu menyusun jadual..tapi benda tu tak mustahil berlaku pada aku.  kita kenal diri kita dan kita sangat tahu masa kita amat berbeza dengan orang lain. jangan menyusahkan orang lain dek kerana lemahnya kita menyusun waktu diri sendiri. sakan buat kerja islam, sakan berbulatan cinta, sakan bermacam sakan, biarlah semuanya disusun kemas supaya tak serabut.  jangan nak kata kita tak boleh , kerana kita ada contoh yang paling superb untuk diikuti. Nabi Muhammad SAW adalah ikutan terbaik. Rasulullah sebagai pemimpin negara, sebagai ketua keluarga, hebat di medan perang, unggul bersiasah, bahkan Rasulullah paling kuat beribadah dan tunduk pada Allah. Itulah Rasulullah ikon muslim professional. moral of cerita , ni cabaramn untuk lebih beramanah dengan masa yang ada. masa muda ini benar-benar diinfakkan untuk Islam. Insyaallah~

"Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berperang untuk membela agamaNya, dalam barisan yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh." [as-saff:4]


credit


**********************
full of hope

menjejaki cuti dua bulan yang kini berbaki beberapa hari.  terasa berbagai perasa datang menghinggapi hari-hari yang dilalui.  bermula dengan pertama kali bertemu dengan sahabat di utara perlis, terasa satu pembuka cuti yang sangat terkesan di hati. Membuka travelog  bersama mereka walaupun seketika, sangat mencelikkan mata hati.  betapa melihat pengorbanan dan kesungguhan sahabat sungguh meninggalkan kesan yang dalam kepadaku. ketahuilah, bertamu di bumi Perlis dan bertemu dengan kalian adalah satu bonus anugerah yang tidak terperi bahagia tidak terkata.  sangat menanti saat dapat belajar lebih lagi daripada  kalian semua .  antara objektifku menitipkan beberapa sahabat ke sana dengan perjalanan yang sangat jauh dan menyebabkan kami lenguh satu badan bukanlah satu yang ingin sekadar menambah perisa atau bersuka ria semata.  tetapi belajar dan menekuni segala ibrah yang dilakari mereka sepanjang pertemuan ini sudah cukup membantu adik-adikku bergerak dengan lebih matang. kadangkala , andai kita tidak mampu untuk menunjukkan contoh yang terbaik untuk diikuti mereka, jangan pernah berasa lemah dan duduk sahaja menerima.  kita boleh cari dan berikan mereka pengalaman daripada mereka di sekitar kita untuk mendewasakan mereka dan menyampaikan apa sebenarnya yang kita hajati. mungkin dengan usaha yang kecil ini membiaskan impak yang besar dalam fasa kehidupan mereka. ku harapkan begitulah.  maaf andai aku bukan yang terbaik dalam memberi contoh bahkan kerapkali tewas. tetapi harus ada solusi untuk menanggapi setiap masalah . jangan pernah lelah untuk melatih diri melepasi daripada satu marhalah ke satu marhalah.  Perjuangan tidak dihamparkan dengan karpet merah . bukanlah nama perjuangan, andai ianya terlalu mudah untuk diperoleh. kejayaan tidak akan datang bergolek tanpa sepenuh kudrat tenaga dan usaha.! semoga kita lebih banyak berlapang dada bukan sekadar menunjukkan taring siapa hebat, siapa lebih berkuasa. Malang sangat malang andai kita pergi hanya untuk melepaskan bebanan semata tanpa mengambil secicip ibrah untuk dibawa pulang.

"Dan janganlah kamu merasa lemah, dan janganlah pula bersedih hati, sebab kamu paling tinggi darjatnya, jika kamu orang beriman." [Ali Imran :139]

Ya Allah, berikanlah kemudahan dan kekuatan bukan sahaja kepadaku tetapi juga buat mereka yang sama-sama telah memikirkan perencanaan ini dalam usaha menarik lebih banyak hati kembali dan kian mendekatiMu.  Kami merancang, Allah merancang , tentunya sebaik-baik perancangan adalah mutlak daripada Allah s.w.t.



**************

bangkitlah mujahid setia 


terkesan aku dengan kata-kata peninggalan Syeikh Ahmad Yassin buat syabab harapan umat


Wahai anak-anakku, telah tiba saatnya kalian kembali kepada ALLAH swt dengan meninggalkan pelbagai keseronokan dan kealpaan kehidupan dan menyingkirkannya jauh daripada kehidupan kalian. Telah tiba saatnya kalian bangun dan melakukan solat subuh secara berjemaah. Sudah sampai saatnya untuk kalian menghiasi diri dengan akhlak yang mulia, mengamalkan kandungan al-Quran serta mencontohi kehidupan Nabi Muhammad saw.

Aku menyeru kalian wahai anak-anakku untuk solat tepat pada waktunya. Lebih dari itu, aku mengajak kalian wahai anak-anakku, untuk mendekat diri kepada sunnah Nabi kalian yang agung.

Wahai para pemuda, aku ingin kalian menyedari dan menghayati makna tanggung jawab. Kalian harus tegar menghadapi kesulitan hidup dengan meninggalkan keluh kesah. Aku menyeru kalian untuk menghadap ALLAH SWT dan memohon keampunan dari-Nya agar Dia memberi rezeki yang berkat kepada kalian. Aku menyeru kalian supaya menghormati orang yang lebih tua dan menyayangi orang yang lebih muda.Aku ingin kalian tidak tertidur oleh alunan-alunan muzik yang melalaikan, melupakan kata-kata yang menyebutkan cinta kepada manusia dan dunia serta menggantikannya dengan kata amal, kerja dan zikir kepada ALLAH. Wahai anak-anakku, aku amat berharap kalian tidak sibuk dengan muzik dan tidak terjerumus ke dalam arus syahwat.

Wahai puteriku, aku ingin kalian berjanji kepada ALLAH akan mengenakan hijab secara jujur dan betul. Aku meminta kalian berjanji kepada ALLAH bahawa kalian akan mengambil peduli tentang agama dan Nabi kalian yang mulia. Jadikanlah ibunda kalian, Khadijah dan Aisyah, sebagai teladan. Jadikan mereka sebagai pelita hidup kalian. Haram hukumnya bagi kalian untuk melakukan sesuatu yang boleh menarik perhatian pemuda supaya mendekati kalian.Kepada semua, aku ingin kalian bersiap sedia untuk menghadapi segala sesuatu yang akan datang. Bersiaplah dengan agama dan ilmu pengetahuan. Bersiaplah untuk belajar dan mencari hikmah. Belajarlah bagaimana hidup dalam kegelapan yang pekat. Latihlah diri kalian agar dapat hidup tanpa elektrik dan peralatan elektronik. Latihlah diri kalian untuk sementara waktu merasakan kehidupan yang sukar.

Biasakan diri kalian agar dapat melindungi diri dan membuat perancangan untuk masa depan. Berpeganglah kepada agama kalian. Carilah sebab-sebabnya dan tawakal kepada ALLAH.





n ini dalam usaha menarik lebih banyak hati kembali dan kian mendekatiMu.  Kami merancang, Allah merancang , tentunya sebaik-baik perancangan adalah mutlak daripada Allah s.w.t.
******************
make ur move

perjalanan masih panjang, fasa yang dilalui bakal penuh berwarna
bangkitlah wahai diri, tugasanmu masih banyak berbaki ,
bergerak tangkas kerana kerja belum selesai dan 
tidak akan pernah selesai kerana
jalan ini panjang, sumpah panjang!
jangan bergerak atas dasar taklid buta tuli
tetapi
biarlah perdunya kuat dengan kefahaman yang nyata dan sebenarnya.
Berlandaskan rujukan Al-Quran dan hadis. 
Bersama orang-orang alim, ulama muktabar warasatul anbiya'
mujahid mujahidah yang terbukti keikhlasannya.
Bukan sembarangan memetik quote bertatahkan akal semata
Barulah tidak sesat selama berpegang dengannya.
Bukan sekadar bergegar kata dan hammasah semata.
Allah telah memberikan tiket masuk ke dalam medan ini,
maka tanggungjawab untuk melunaskan segala amanah penuh daya upaya
supaya tiket keluar nanti tetap diakhiri dalam perjuangan Islam
Moga Aku dan teman Muslimat gagah menjadi bukan sembereno dalam bersosial dalam bergerak kerja
tahu batas , kadar keperluan dan kesesuaiannya.
jangan tewas dengan dahulu kala, 
tetapi jadikan pengalaman semalam ibrah untuk digenggam sebagai pengajaran hari ini.


Ya Allah, perbaikanlah seluruh diriku dan janganlah Engkau serahkan diriku kepada diriku walau sekelip mata" (riwayat Abu Daud)
;')





bergeraklah kerana diam itu mematikan. selamat mengorak langkah wahai pembantu agama Allah. 



No comments:

Post a Comment