Monday, November 7, 2011

sasaranku DL~~

Bismillah
Alhamdulillah...berjaya juga aku membiarkan jari jemariku menari di papan kekunci ni sekali lagi..
lama sangat masa diambil untuk melahirkan entri baru..padahal banyak je benda yang nak diluahkan di sini..
Alhamdulillah..finally, misi berjaye juga dilancarkan.


sekarang ni tengah penuh semangat cuba menghabiskan saki-baki bacaan buku Sehingga Para Pemuda  Mengerti yang baru je aku beli baru-baru ni dlm sebuah program bersalut taujihad dan pencerahan tahap superb intipatinya. Tak sabar nak kongsi segala input dan pengalaman yang diperoleh kpd sahabat. Walaupun saya ni agak2x pelupa dan ada juga yang samar-samar ingat..Insyaallah, buku ajaib teman sejati ada menemani utk memperingati semula isi penting yang disampaikan pimpinan. Sebarkan walau sepotong!!!


Back to the story, DL...Kenapa suddenly sebut pasal DL..Anugerah Dekan ni memang sangat familiar dalam kalangan mahasiswa mahasiswi..Tipulah katakan bilamana kita bergelar mahasiswa, tak terlintas langsung nak capai DL ni..yaa, sangat menipu..mungkin yang freshy setahun jagung  tu yelaa katanya.  Cuma matlamat, gol ataupun sebab nak dapat DL bagi seseorang  itu yang membezakan. Saya juga antara insan yang terpukul nak usaha dapatkan DL tu..huhu..


Baru-baru ini, result pun dah membuat kemunculan yang dinanti-nantikan semua dengan penuh sabar..
alhamdulillah...alhamdulillah..alhamdulillah
sangat bersyukur dan menghiburkan hati..
cumanya,, kena banyak buat post mortem diri..
bukan salahkan diri tapi perbaiki dan koreksi semula diri..
untuk apa..
sebabnya..ada target yang perlu saya jangkaui...iaitu pelan jangka masa panjang saya.  Semuanya bertitik tolak dari sini..jadi saya sangat kena tambah effort di samping menjanakuasa tenaga dan pengorbanan yang lebih untuk itu..Apa pelan yang bising sangat tu ..sesuatu yang bermanfaat untuk diri, keluarga, ummah dan prioritinya adalah ISLAM..insyaallah..
sangat penting untuk kita menjadi ahli akademik ...menjadi seorang profesional..menjadi seorang yang mahir dalam kepakaran kita sendiri..keyakinan yang unggul akan dapat dibina ...dan orang lebih percaya dengan apa yang kita bawa..terutama mereka yang menggelarkan diri mereka DAIE..sangat perlu menitik beratkan soal ini.
Cuba bayangkan...katanya kita ni penyeru orang kearah kebaikan..sahabat-sahabat kita di kampus..tetapi kita sendiri masih terumbang-ambing mencari rentak..Bagaimana kita hendaklah memberikan contoh teladan kepada mad'u kita..adik-adik yang sentiasa mengemaskini status kita secara senyap dan tersembunyi..
kadangkala kita tidak sengaja mengabaikan skop yang sebenarnya paling utama iaitu BELAJAR!
sangat ironi untuk kita mencari titik seimbang...antara belajar dan kerja dakwah...bukan kedua-duanya tumbang karam di lautan ataupun kering di tengah padang pasir yang gersang.
tiada istilah putus asa tetapi TERUS ASA!




Harapan tinggi menggunung luas melaut saya dan sahabat-sahabat semua sentiasa cakna dengan tanggunggjawab dan menjadi berdisiplin lebih daripada orang biasa..kenapa..sebab orang lain ada 24/7 untuk mengulat di buku..kita??   kita masanya tetap sama. Cumanya perlu diperuntuk untuk   dua perkara yang perlu diseia dan senada kan bersama...mudah-mudahan kami berjaya...berjaya menjadi PEMUDA YANG MENGERTI ..
Selepas ini, kita perlu lebih berjaga....berjaga-jaga untuk tidak menjadi antara penyumbang fitnah kepada kerja dakwah kita..Usah pula kita menjadikan alasan akademik untuk mentitik noktahkan kerja dakwah kita.


Choose wisely..
Minda perlu beranjak kehadapan..
Saya perlu berhempas pulas dengan kedua-dua task ini..
bila tiba saat habis dip nanti..
saya dapat pergi lebih jauh lagi..
lebih bebas bersuara..dan bukan tersekat takut sebegini
DOA...senjata mukmin..
Diselangi dedikasi tiada henti..
Mudah-mudahan sahabat seangakatan dapat memahami hasrat ini..
Cukuplah sekadar memahami..tanpa perlu menekuni.;
Doakan kejayaan semua umat Islam..credit utk semua Mahasiswa Islam
Mari kita sama-sama menjadi muslim SUPERB mantap
seperti Alfateh..Umar Abdul Aziz. Hassan Al Banna. Zainab Al Ghazali.Syed Qutb.TGNA.Prof Aziz Bari(Opss)..dan nama-nama searus dengannya!


Wallahua'alam.

No comments:

Post a Comment